Eleverne arbejder med division af brøker og angivelse af brøkdele i blandingsforhold. Desuden anvender eleverne procent- og promilleberegninger samt vækstmodeller for procentvis vækst herunder i regneark.
Eleverne arbejder med division af brøker og angivelse af brøkdele i blandingsforhold. Desuden anvender eleverne procent- og promilleberegninger samt vækstmodeller for procentvis vækst herunder i regneark.
Fælles Mål, læringsmål og tegn på læring
Ræsonnement og tankegang (Fase 2)
Eleven kan skelne mellem enkelttilfælde og generaliseringer / Eleven har viden om forskel på generaliserede matematiske resultater og resultater, der gælder i enkelttilfælde
Kommunikation (Fase 2)
Eleven kan kritisk søge matematisk information, herunder med digitale medier / Eleven har viden om informationssøgning og vurdering af kilder
Regnestrategier (Fase 2)
Eleven kan udføre beregninger vedrørende procentuel vækst, herunder rentevækst / Eleven har viden om procentuel vækst og metoder til vækstberegninger i regneark, herunder viden om renter, lån og opsparing
Tal (Fase 1)
Eleven kan anvende decimaltal, brøk og procent / Eleven har viden om sammenhængen mellem decimaltal, brøk og procent
Formler og algebraiske udtryk (Fase 2)
Eleven kan udføre omskrivninger og beregninger med variable / Eleven har viden om metoder til omskrivninger og beregninger med variable, herunder med digitale værktøjer
Funktioner (Fase 2-3)
Eleven kan anvende ikke-lineære funktioner til at beskrive sammenhænge og forandringer / Eleven har viden om repræsentationer for ikke-lineære funktioner
1
Jeg skal kunne dele både brøker og hele tal med brøker
2
Jeg skal kunne anvende brøkregning i hverdagssammenhænge
3
Jeg skal kunne anvende procent, procentpoint og promille i hverdagssammenhænge
4
Jeg skal kunne anvende rentesregning i forbindelse med vækst
Læringsmål 1
1
Jeg løser divisionsstykker ved at indsætte tal i regneregler.
2
Jeg løser divisionsstykker, som indeholder brøker ved at tegne mig frem til løsninger
3
Jeg forklarer, hvorfor det gælder, at når man dividerer med en brøk, kan man gange med den omvendte.
Læringsmål 2
1
Jeg tegner mig frem til løsninger ved brøkregning.
2
Jeg anvender regneregler for brøkregning til løsning af opgaver i hverdagssammenhænge.
3
Jeg anvender brøker til at beregne forskellige forhold i hverdagssammenhænge
Læringsmål 3
1
Jeg beregner moms og promille i hverdagssammenhænge.
2
Jeg skelner mellem relativ og absolut stigning og fald.
3
Jeg tolker hverdagssituationer, hvor der indgår procent i reklamer og varedeklarationer.
Læringsmål 4
1
Jeg beregner vækst for flere perioder ved brug af regneark.
2
Jeg beregner vækst ved at opløfte renten i potens.
3
Jeg forklarer, hvorfor det gælder, at renten kan opløftes i potens ved rentes rente.